Selaras dengan hasrat kerajaan yang menyasarkan peningkatan kelayakan guru
ke peringkat ijazah sarjana muda, melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 40
Tahun 2013, kerajaan telah bersetuju untuk menggabungkan skim perkhidmatan
pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah dan lepasan diploma di dalam satu skim
bersepadu iaitu pegawai perkhidmatan pendidikan.
Berhubung kait perkara di atas, kita dapat lihat jika sebelum ini gred
jawatan DG terbahagi kepada dua iaitu DG bagi yang lepasan siswazah manakala
DGA bagi lepasan diploma. Dengan
penggabunggan ini semua semua skim telah disepadukan menjadi satu sahaja iaitu
DG. Di dalam penggabunggan itu, tidak
banyak perubahan yang dilaksanakan dengan hanya mengekalkan skim yang sedia
ada.
Salah satu yang menarik perhatian saya ialah dimana guru yang telah Berjaya
mendapatkan ijazah di dalam perkhidmatan akan dinaikkan pangkat kepada gerd
DG42. Mereka tidak perlu lagi menjalani
urusan-urusan pelantikan baharu sebagaimana yang disyaratkan oleh kerajaan bagi
mendapatkan gred DG41. Ini merupakan
salah satu kelebihan yang didapati oleh mereka kerana gred 42 ini adalah sama
seperti 41.
Menyedari hal ini, saya tertarik untuk menyorot perhatian kita kepada
kumpulan sokongan yang juga berada dan bekerja sama dalam jabatan di sekolah
yang digelar sebagai Pembantu Tadbir (P/O) Gred N17. Walaupun kerajaan masih tidak mempunyai
sasaran untuk meningkatkan kelayakan pembantu tadbir, namun kita semua
menyedari dan KEPTAN juga telah mendapatkan input dimana pada ketika ini kebanyakan
pembantu tadbir telah ramai yang memegang sijil pendidikan yang tinggi seperti
STPM, Sijil Perakaunan, Diploma malah Ijazah Sarjana Muda juga samada sebelum
menjawat jawatan mahupun selepas menjawat jawatan hasil dari menyahut seruan
kerajaan dalam pembelajaran secara berterusan.
Sehubungan dengan perkara ini, KEPTAN telah menyediakan kertas cadangan
untuk menaik taraf skim ini dengan salah satu justifikasi cadangannya ialah seperti
yang diperkatakan di atas. Pada
pandangan saya kerajaan tidak seharusnya melepas pandang terhadap skim ini
tatkala ketika ini kerajaan juga tahu bahawa ramai mahasiswa yang telah
menamatkan pengajian mereka dengan terpaksa mengisi permohonan sebagai kerani
walaupun mereka adalah pemegang ijazah disebabkan kesusahan untuk mendapatkan
pekerjaan ini.
Pertamanya skim ini adalah menggunakan syarat kelayakan masuk pada tahap
Sijil Pelajaran Malaysia sahaja. Maka
mungkin disebabkan ini, kerajaan agak susah untuk menaik taraf / memberikan
kadar gaji mengikut kelayakan akademik kepada pemohon yang berjaya yang
mempunyai kelayakan lebih tinggi dari SPM.
Keduanya, jika kerajaan benar-benar prihatin serta berpegang kepada seruan
pembelajaran secara berterusan, seharusnya kerajaan sudah mengjangkakan bahawa
akan ramai penjawat awam yang memegang taraf pendidikan yang tinggi dan
sepatutnya kerajaan sudah mempunyai rancangan dan kaedah untuk memberikan
penghargaan kepada golongan ini yang sanggup menghabiskan masa dan wang ringgit
sendiri untuk memajukan kerjaya mereka.
Tidak seperti guru yang apabila mereka menyambung pengajian diperingkat
yang lebih tinggi, kerajaan telah menyediakan peruntukan untuk yuran-yuran
mereka dan telah dijanjikan kenaikan pangkat seandainya telah tamat, golongan
kerani pula berhempas pulas mencari dana sendiri untuk menyambung pengajian.
Ketiganya, kerana saingan dari mahasiswa yang terpaksa memohon jawatan
kelayakan SPM ini, telah mengurangkan peluang mereka yang hanya mempunyai sijil
pendidikan SPM. Contohnya, mereka yang
mempunyai SPM dan Diploma dan Ijazah dengan mudah dapat memohon mana-mana
sahaja jawatan yang bertaraf SPM, Diploma dan Ijazah kerana mereka memiliki
semuanya. Selain dari pendedahan dan
pembelajaran yang didapati di universiti, mereka ini akan mempunyai peluang
yang cerah untuk mendapatkan kerja hatta kerani. Justeru itu, saya berharap kerajaan dapat
melihat semula perkara ini dan jika boleh menyediakan kuota pengambilan bagi
mereka yang benar-benar ada SPM dan mahasiswa yang mempunyai pelbagai
kelulusan. Seharusnya kuota besar
diperuntukkan kepada yang benar-benar ada SPM bagi membantu mereka mendapatkan
kerja sesuai dengan tahap pendidikan mereka.
Seperti yang ahli-ahli KEPTAN semua tahu, KEPTAN telah pun memohon kepada
kerajaan untuk memberikan tangga gaji yang sesuai kepada pembantu tadbir
mengikut kelulusan akademik pembantu tadbir tersebut. Saya sangat bersetuju dengan cadangan
ini. Dengan tugasan pembantu tadbir yang
rencam kini, seharusnya kerajaan menghargai sedikit pengorbanan pembantu tadbir
walaupun sehingga kini masih tiada berita gembira berkaitan perkara ini.
Sebagai seorang ahli biasa KEPTAN, saya tidak tahu apakah permintaan yang
dibuat oleh KEPTAN ini hanya pada tangga gaji ataupun merangkumi juga pada
elaun-elaun. Namun saya berharap ianya
merangkumi tangga gaji dan elaun-elaun.
Dan seandainya kerajaan tidak dapat meluluskan permintaan ini disebabkan
akan melibatkan implikasi kewangan yang besar, ingin saya nyatakan bahawa
perkara yang sama juga berlaku ketika meluluskan kenaikan pangkat guru kepada
gred 42.
Jika kerajaan masih tidak dapat meluluskan keseluruhan permintaan tersebut,
pada pendapat peribadi saya, saya berharap setidak-tidaknya kerajaan dapat
meluluskan sebahagian dari permintaan ini.
Untuk mengurangkan implikasi kewangan yang besar, mungkin boleh
diluluskan pembantu tadbir yang mempunyai kelulusan akademik dibayar pada
tangga gaji gred yang sesuai dengan kelulusan akademik. Contohnya mereka yang mempunyai ijazah
sarjana muda kepujian, mungkin boleh dibayar pada kadar RM 2222.94. Manakala elaun-elaun lain masih kekal pada
skim semasa, contoh: Ali baru menjawat jawatan pembantu tadbir n17 dan
mempunyai kelulusan ijazah, maka Ali diberikan gaji pokok pada kadar RM 2222.94
manakala ITP pada kadar RM 180.00, ITKA pada kadar RM 115.00 dan BSH pada kadar
RM 250.00. Justeru kenaikan gaji tahunan
Ali masih kekal pada kadar RM 95.00.
Setidak-tidaknya mungkin ini boleh mengurangkan rasa ketidakpuasan hati
pihak lain yang bergred 41 dan melaksanakan kerja-kerja 41. Maksudnya dengan kaedah ini akan menampakkan
sedikit perbezaan antara 41 dan 17 yang mempunyai kelulusan yang sama. Jika 17 diberikan tanggagaji dan elaun-elaun
41, mungkin 41 akan merasa kurang berpuas hati kerana bidang tugas yang berbeza
tetapi kadar gaji yang sama. Jika saya
di tempat 41, mungkin juga akan berperasaan demikian.
Justeru besarlah harapan saya agar permintaan KEPTAN berkait perkara yang
dinyatakan di atas dapat diberikan perhatian yang serius oleh pihak kerajaan
bagi menunjukkan keprihatinan dan layanan yang sama rata kerajaan kepada
kumpulan sokongan juga. Sesungguhnya kumpulan
sokongan juga memainkan peranan yang tidak kurang penting dalam sesebuah
organisasi.
Sekian, terima kasih.